Jak poskytovat náhradní plnění?

Jak poskytovat náhradní plnění?

Podmínkou pro poskytování náhradního plnění je fakt, že Vaše společnost zaměstnávala v předchozím roce a nadále zaměstnává přes 50% osob se zdravotním postižením, nebo jste osoba samostatně výdělečně činná, se zdraotním postižením a nezaměstnáváte jiné zaměstnance.

Náhradní plnění lze poskytovat formou dodávání služeb či výrobků či plněním zakázek zadaných odběratelem.

Pokud jste společnost, která loni i letos zaměstnává víc než 50% OZP, je nutné zohlednit tuto skutečnost na základě průměrného přepočteného počtu zaměstnanců. Zaměstnanec s těžkým zdravotním postižením se započítává třikrát; pro účely poskytování náhradního plnění je však započítáván pouze jednou, nikoliv třikrát jako dříve.

Nové předpisy

Novela zákona o zaměstnanosti přinesla změny zvláště pro poskytovatele náhradního plnění a pro osoby se zdravotním postižením, kterým byly zkráceny sociální dávky (např. na kompenzační pomůcky) a které již nemohou žádat status osoby zdravotně znevýhodněné a pro účely zaměstnanosti jsou vedeni jako osoby se zdravotním postižením (OZP) v prvním až třetím stupni postižení.

Povinosti poskytovatelů náhradního plnění od roku 2012

Evidence odběratelů a objemu poskytnutého náhradního plnění

Coby poskytovatel náhradního plnění musíte od 1. 1. 2012 vést evidenci o svých odběratelích a zakázkách. Je nutné, abyste v této evidenci vedli identifikační údaje odběratele, objem, resp. cenu služeb či výrobků nebo zadaných zakázek. Cenu uvádějte vždy bez daně z přidané hodnoty. Tato evidence může být podrobena kontrole stran úřadu práce, proto není radno ji podceňovat. 

Limit náhradního pnění

Druhým předpisem je dodržení limitu objemu poskytování náhradního plnění. V praxi to znamená, že můžete dodávat služby a výrobky či plnit zakázky v rámci náhradního plnění pouze do výše 36tinásobku průměrné měsíční mzdy. Tu ovšem stanovuje MPSV až koncem roku na základě Českého statistického úřadu, který vypočítává průměrnou měsíční mzdu v národním hospodářství za I. až III. čtrvtletí daného roku. Prozatím můžeme vycházet z průměrné mzdy roku 2011, která činila 23 726 Kč. Tedy náhradní plnění můžete poskytovat do výše 854 136 Kč za každou svou zaměstnanou a přepočtenou osobu se zdravotním postižením.

Proč náhradní plnění

  1. Náhradním plněním podpoříte zaměstnávání OZP
  2. Ušetříte na zbytečných výdajích ve formě odvodu státu
  3. Pomůžete optimalizaci Vašich podnikových nákladů

Náhradní plnění v roce 2025

Pokud Vás zajímají nejaktuálnější informace, navštivte stránku Náhradní plnění pro rok 2025, kde naleznete aktuální informace, rady a doporučení.

Náhradní plnění 2024 můžete odebírat u firmy D.I.SEVEN 

Chcete odebírat služby pro náhradní plnění?

Kontaktujte nás:

https://www.diseven.cz/kontakty/

Mohlo by vás zajímat

Jak řešit NP 2012

Náhradní plnění 2024

2. 1. 2024

Díky nákupům služeb a výrobků od firem, které zaměstnávají pracovníky OZP, podpoříte nejen jejich práci, ale navíc i dosáhnete daňové úspory ve formě náhradního plnění.

více info
Jak řešit NP 2012

Náhradní plnění 2023

13. 12. 2022

Díky nákupům služeb a výrobků od firem, které zaměstnávají pracovníky OZP, podpoříte nejen jejich práci, ale navíc i dosáhnete daňové úspory ve formě náhradního plnění.

více info
Jak řešit NP 2012

Náhradní plnění 2022

13. 12. 2021

Díky nákupům služeb a výrobků od firem, které zaměstnávají pracovníky OZP, podpoříte nejen jejich práci, ale navíc i dosáhnete daňové úspory ve formě náhradního plnění.

více info